příprava 9-10 let2. Obsah sportovní přípravy ve starší přípravce (9-10 let)

 
- plynule navázat na obsah předchozí kategorie
- pokračovat ve zdokonalování zvládnutých dovedností v obměnách, s důrazem na vnímání více
podnětů při řešení herní situace
- herní činnosti jednotlivce:
- přihrávání na přesnost; přihrávání vzduchem přímým, vnitřním nártem
- dribling, vedení a obcházení soupeře (slalom s úkoly, další druhy kliček – čelem, bokem, zády
k obránci)
- výběr místa s klamavými pohyby, uvolnění, nabíhání
- zpracování míče po odrazu (do protisměru, do strany)
- souboje o míč (hra tělem)
- střelba po běžeckém souboji, po přihrávce, střelecké soutěže, střelba na cíl, střelba ve hře (3:3,
2:2, 1:1 na vymezeném území s brankami ve vzdálenosti 15-20 m)
- hra hlavou ve dvojicích, trojicích spojená se střelbou
- obranné HČJ řešit v průpravných hrách (vysvětlení, korekce s důrazem na obsazování hráče
s míčem a bez míče, odebírání míče)
- jednoduché herní kombinace (založené na přihrávce a výměně místa, zakončené střelbou),
z obranných herních kombinací: vzájemné zajišťování - základy
- pro zdokonalování motorického učení zajímavé úkoly v osobních soubojích 1:1 na jednu branku, 1:1 na
dvě branky s vysokou intenzitou
- průpravné hry malých skupin na branky 2:2, 3:3, 4:4 s důrazem na změnu těžiště hry
- základy nácviku řešení individuálního taktického jednání v rámci jednotlivých postů (brankář –
obránci, obránci se středovými hráči, útočníky v průpravních hrách)
- střídání hráčů na různých postech včetně brankáře
- nácvik řešení základních standardních situací (kop od branky, kop z rohu, vhazování z hlediska
útočné a obranné fáze)
- začátek systematického tréninku brankáře (důraz na stavění se, při chytání na dvojí krytí míče,
chytání na místě, za pohybu a do stran)
- stimulace koordinačních schopností a kondice (běžecké hry s obratností, štafety s míčem, hry
s chytáním, házení a chytání míče, nohejbal přes provaz)
- rychlostní schopnosti rozvíjíme s míčem v HČJ od 3 sekund
- vytrvalostní schopnosti v malých nebo průpravných hrách na dvě branky 10-15 minut
s přestávkami
- doplňkové sporty (miniházená, minibasketbal)
 
Co by měl umět (vědět) žák ve věku 9-10 let
 
- znát základy hygieny těla a prostředí a každodenně je využívat
- utvářet psychické vlastnosti (ctižádostivost, soutěživost, překonávání překážek a nepříjemných pocitů) a
uplatňovat je v tréninku a v životě
- zpracovat míč i pod tlakem (dostat jej pod kontrolu podle herní situace)
- vést rychle míč s klamnými pohyby a uvolňováním se
- obejít protihráče různými způsoby kliček
- přesně přihrát zvláště na kratší a střední vzdálenost
- vystřelit po přihrávce i pod tlakem
- obsazovat hráče bez míče a s míčem, odebírat míč předskočením
- hrát ve svých prostorech, využívat prostory hřiště podle herní situace
- spolupracovat ve skupinách v základních útočných i obranných kombinacích
- řešit individuální taktické jednání v rámci jednotlivých postů
- talentovaní hráči využívají vlastní (kreativní) řešení
- řešit základní standardní situace
- vybraní hráči (brankáři) zvládnout základy techniky chytání
 
Co by neměl (po skončení nácviku v 10 letech)
 
- „přisedávat ve střelbě“ (velká hmotnost míče, boky zůstávají vzadu, stojná noha příliš v podřepu – vést
ke správnému provedení)
- shlukovat se u míče (při hře bez zásahů trenéra dochází často opět k shlukům hráčů u míče)
- bezúčelně provádět výběr místa
- pohybovat se jen po ose vertikální (předozadní)
- přemisťovat se (pokud není u míče) při zakončení útočné, obranné fáze pomalým poklusem, chůzí